Wczesne wspomaganie

Wczesne wspomaganie rozwoju małego dziecka to „wczesna, wielospecjalistyczna, kompleksowa, skoordynowana i ciągła pomoc dziecku zagrożonemu niepełnosprawnością lub niepełnosprawnemu i jego rodzinie”.

W ramach wczesnego wspomagania pracujemy w zespole specjalistów. W skład zespołu wchodzą osoby posiadające przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym:

  • psycholog,
  • oligofrnopedagodzy,
  • neurologopeda - logopeda,
  • fizjoterapeuta,
  • terapeuta SI,
  • inni specjaliści – w zależności od potrzeb dziecka.

 

Do zadań zespołu należy w szczególności:

  • ustalenie, na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, kierunków i harmonogramu działań w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka;
  • nawiązanie współpracy z zakładem opieki zdrowotnej lub ośrodkiem pomocy społecznej w celu zapewnienia dziecku rehabilitacji, terapii lub innych form pomocy, stosownie do jego potrzeb;
  • opracowanie i realizowanie z dzieckiem i jego rodziną indywidualnego programu wczesnego wspomagania, z uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę dziecka w zakresie realizacji programu, koordynowania działań specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem oraz oceniania postępów dziecka;
  • analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie, wprowadzanie zmian w indywidualnym programie wczesnego wspomagania, stosownie do potrzeb dziecka i jego rodziny, oraz planowanie dalszych działań w zakresie wczesnego wspomagania.

 

W ramach tej pomocy wyróżniamy wczesną interwencję logopedyczną, która jest udzielana dzieciom w pierwszych latach ich życia. Polega ona na nabywaniu kompetencji językowych, komunikacyjnych, kulturowych oraz rozwoju sprawności tych dzieci, u których rozwój mowy jest lub może być zagrożony i tych, u których już zdiagnozowano różnego rodzaju nieprawidłowości.

 

Badanie logopedyczne najmłodszych dzieci obejmuje ocenę:

  • warunków anatomicznych w obrębie twarzy i jamy ustnej,
  • funkcjonowania narządów artykulacyjnych,
  • sposobu oddychania,
  • odruchów, m.in.: szukania, ssania, otwierania i zamykania ust, wysuwania języka, zwracania,
  • koordynacji ssania, połykania i oddychania,
  • sposobu karmienia na wszystkich etapach rozwoju,
  • pozycji, które dziecko przyjmuje w czasie spożywania posiłków,
  • rozwoju funkcji przedjęzykowych, głużenia, gaworzenia.

 

Wczesną interwencją logopedyczną powinny być objęte:

  • dzieci z tzw. grupy ryzyka (czyli z ciąż wielopłodowych, z porodów patologicznych, z obniżoną punktacją Apgar, dystroficzne, z problemami neurorozwojowymi, z wadami rozwojowymi, z zakażeniami z grupy TORCH, u których stwierdzono zaburzenia napięcia mięśniowego, z asymetrycznym ułożeniem ciała),
  • dzieci przedwcześnie urodzone,
  • dzieci z zespołami genetycznymi.

 

W ramach wczesnej interwencji logopedycznej u najmłodszych dzieci oferujemy:

  • stymulowanie prawidłowych odruchów w obrębie jamy ustnej i wygaszanie patologicznych wzorców,
  • likwidowanie parafunkcji,
  • naukę prawidłowego karmienia na wszystkich etapach poboru pokarmu,
  • pomoc w doborze właściwych akcesoriów potrzebnych do karmienia, dostosowanych do wieku i możliwości dziecka,
  • masaże ustno-twarzowe,
  • kształtowanie prawidłowego toru oddechowego,
  • usprawnienie pracy narządów artykulacyjnych,
  • pomoc w nawiązywaniu i utrzymywaniu kontaktu wzrokowego,
  • uwrażliwianie na bodźce słuchowe,
  • przygotowanie i prowokowanie dziecka do różnego rodzaju czynności, adekwatnych do jego wieku i możliwości.

 

Na zajęcia prosimy umawiać się indywidualnie ze specjalistami. 

Kontakt

PSONI - Koło w Kole
ul. Wojciechowskiego 21a
62-600 Koło

  63 27 20 992
  zk.kolo@psoni.org.pl
  Pn - Pt: 7:00 - 15:00

Nasze placówki

Wesprzyj nas

Niewiele trzeba, by pomóc. Wystarczy tylko 1,5%.
Nr KRS: 0000007771
Cel szczegółowy:
PSONI Koło w Kole